راهکارهای برای مبارزه با اعتیاد

من در قبال جوانان میهنم مسئولم و میخواهم کمک کوچکی باشم برای مبارزه و پیشگیری از این پدیده شوم ا

راهکارهای برای مبارزه با اعتیاد

من در قبال جوانان میهنم مسئولم و میخواهم کمک کوچکی باشم برای مبارزه و پیشگیری از این پدیده شوم ا

هفت پیشنهاد جهت پیشگیری از اعتیاد برای والدین و مربیان

هفت پیشنهاد جهت جلو گیری ا ز اعتیاد فرزندان به پدر و مادرها


به ادامه مطلب برو


هفت پیشنهاد جهت پیشگیری از اعتیاد برای والدین و مربیان

غالبا والدین این احساس نگرانی و بلاتکلیفی  را می شناسند این احساس که با اعتیاد ارتباط دارد .

شاید همین چند سال قبل اصلاً آنهادر باره این مسئله فکر نمی کردند زیرا این والدین فکر می کردند که فرزند آنها هرگز در خطر اعتیاد نیست ولی امروز تصور دیگری دارند زیرا آنها متوجه شده اند که همه در خطر هستند مگر اینکه قبلاً پیشگیری های لازم را کرده باشند .

در این راه دو تفکر ریشه ای وجود دارد .

1- این کاملاً بی نتیجه است که مسئولین فقط مانع تولید و عرضه مواد مخدر شوند ، زیرا این مسئله به مرور زمان غیر ممکن می شود . بلکه باید بیشتر تلاش  در جهت ممانعت از به وجود آمدن وپیشترفت اعتیاد باشد.

یعنی قدم اول مبارزه بامواد مخدر نیست بلکه هدف پیشگیری از بوجود آمدن اعتیاد است .

2- بهترین روش برای جلوگیری از اعتیاد معالجه آن نیست ،بلکه پیشگیری از بوجود آمدن آن است . طی سالیان گذشته متخصصین به این نتیجه رسیده اند که یک برنامه صحیح پیشگیری از اعتیاد خیلی زود تر از آن چیزی که قبلاً تصور می کردند باید آغاز شود .

بنابراین آنقدر که پیشگیری از ایجاد اعتیاد اهمیت دارد معالجه آن از این اهمیت بر خودار نیست .البته یک نسخه صد در صد برای مبارزه با اعتیاد وجود ندارد ولی سعی ما در آن است که تا جای ممکن راهی منطقی و عملی برای پیشگیری از اعتیاد کودکان و نو جوانان بیابیم.

در ابتدا نکته های اصلی برای پیشگیری از اعتیاد را ذکر می کنیم،و

در پایان از علائم خطر ی که نشانه اعتیاد است  نام می بریم.

تقریباً 30 سال پیش گروهی از دانشمندان در امریکا یک تحقیقات دراز مدتی را آغاز کردند .در این تحقیقات 100 کودک از طبقات مختلف جامعه انتخاب شدند که  از زمان تولد به مدت 20 تا سی سال طبق جدول ودر زمانهای مشخصی مورد معاینه جسمی وروانی وهمچنین بررسی چگونگی پیشترفت اجتماعی قرار می گرفتند . در این فاصله کودکان تبدیل به بزرگسال شده اند و محققین هم در این دوران مقدار زیادی اطلاعات بدست آورده اند .  این تحقیقات دراز مدت نشان میدهد که انسانها در شرایط بخصوص واکنشی های متفاوتی از خود نشان می دهند .  

نتیجه این تحقیقات نشان می دهد، احتمال گرایش به اعتیاد یا عدم گرایش انسانها به مواد مخدر بستگی نسبی با چگونگی شرایط زندگی آنها دردوران کودکی دارد .شرایط این دوران نشان دهنده خط مشی کودک در بزرگسالی است .خصوصا ً در مراحل تصمیم گیرنده،همانند زمان ورود به مهد کودک ، مدرسه وچگونگی گذران دوران بلوغ .

تمام تحقیقات دراز مدتی که تا کنون دردنیا انجام شده نتایجی مشابه داشته وآن اینستکه، کودکانی که در دوران کودکی از سلامت روحی و جسمی برخوردارند و زندگی رضایت بخشی  دارند کمتر در خطر اعتیاد می باشند.  وبرعکس کودکانی که از این شرایط برخوردار نیستند علائم واضحی نشان می دهند،که احتمال گرایش آنها به اعتیاد را در آینده بخوبی نشان می دهد.   

امروزه محققین می توانند با اطمینان بگویند: کودکی که در زندگیش تعادل وجود دارد و از نظر جسمی وروانی زندگی رضایت بخشی دارد شخصیت مستحکمی می یابد و مشکلات را بهتر تحمل می کند ودارای اعتماد به نفس

 قوی می شود ، این کودکان نیازی  برای روی آوردن به مواد مخدر در خود نمی یابند .

بر اساس همین آگاهی ها یک برنامه هفت قدمی برای پیشگیری صحیح از اعتیاد کودکان ونوجوانان برای والدین و مربیان  پیشنهاد می کنیم.

هفت پیشنهاد در جهت پیشگیری از اعتیاد

1- کودکان نیاز به امنیت روانی  دارند.

2-کودکان به تشویق وتائید نیاز دارند.

3- کودکان نیاز به بازی آزاد دارند وعادت های خوش آیند .

4- کودکان  به الگوهای واقعی نیاز دارند .

5- کودکان نیاز به تحرک وتغذیه صحیح دارند .

6- کودکان نیاز به دوست وهمراه دارند و محیطی که  نیازهای آنها را بفهمد.

7- کودکان نیاز به تخیلات  وهدف دارند.

با رعایت این هفت نکته می توانیم راهی را انتخاب کنیم که کودکمان را از اعتیاد محافظت کنیم .

مطمئناً سئوال می کنید چگونه باید جلو برویم .

ما همه می دانیم همانطور که انسانها و خانواده ها متفاوت هستند روشهای تربیتی آنها هم متفاوت می باشد .ما تصمیم نداریم به کسی به گویم که خودش را تغیر دهد، فقط  تاکید ما این است  که هر کودک مثل سایر انسانها یک شخصیت فردی است و با توجه به  این فردیت او والدین باید تلاش کنند  نیاز های فرزندشان را تا جای ممکن از  جان ودل تامین کنند، آنها باید سعی کنند نیاز های جسمی و روحی او را برطرف کنند و او را بفهمند وهر جا که او به همراهی نیاز داشت همراهیش کنند و هدفشان تربیت فرزندی باشد که دربزرگسالی  فردی مستقل با اعتماد بنفس قوی و عشق به زندگی وبا تعادل روحی باشد.

 

1- کودکان نیاز به امنیت روانی دارند.   

کودکان به امنیت روحی نیاز دارند و این به معنی این است که آنها باید از محبت والدین ونزدیکان بزرگسالشان کاملاً مطمئن باشند .

نکته اصلی اینستکه  کافی نیست که والدین فقط فرزندشان را دوست داشته باشند ، بلکه آنها باید این محبت را نشان دهند به نحوی که کودک به خوبی آن را احساس کند بنابراین حرف، حرف احساسات است وهمانطور که همه می دانیم کودکان احساسات خاصی دارند. نیاز های عاطفی کودکان با توجه به سنشان تغیر می کند. و این از زمانی آغاز می شود که کودک در شکم مادر است او می تواند صدای والدین را تشخیص دهد و حتی  علاقه و عدم علاقه آنها را قبل از تولد از صدایشان احساس کند. برای نوزاد وکودک کوچولو تماس پوستی خیلی مهم است وحتی بچه های کمی بزرگتر لذت میبرند که در آغوش گرفته شوند و مورد نوازش قرار گیرند . بنابراین والدین باید برای این کار وقت بگذارند باید کودک را در بغل بگیرند او را نوازش کنند،البته  مدت و میزان این نوازش را خود کودک تعین می کند .معمولاً کودکان احساسات مستقیم وهیجان انگیز را بیشتر از بزرگسالان دوست دارند چیزی که معمولاً باعث عصبانیت والدین می شود ،چه  روزهاوشبهائی که والدین به خاطر بچه ها از خستگی احساس بلاتکلیفی و ناامیدی می کنند ، مسلما بعضی وقتها تحمل وصبر کافی ندارند .البته همه ما می دانیم که هیچ انسانی کامل نیست ووالدین هم انسانندو نمی توانند کامل باشند واحتمالاً خطاهائی می کنند، که باید سعی کنند خطاهایشان را گاهش دهند ، یکی از خطا ها تنبه بی دلیل فرزندان می باشد ، البته تا زمانی که دعوا وبگو مگوی والدین با فرزندشان یک مسئله هر روزی نباشد وبه کتک کاری نیانجامد  نباید به آن زیاد اهمیت داد. 

اما نکته بسیار مهمی اینجا هست که والدین هرگز نباید آنرا فراموش کنند و آن اینستکه ، اگر کودکی خواست شما در آغوشش بگیرید ،بهیچ وجه نبایدبه سینه او دست رد بزنید مگر اینکه برای شما غیر ممکن باشد ولی تا جای ممکن حتی اگر  در سخترین شرایط هستید باید او را در آغوش بگیرید و مورد نوازش قرار  دهید.

کودک خصوصاً بعد از یک دعوا وتنبیه احتیاج دارند که در آغوش گرفته شوند ودلداری داده شوند والدین باید همیشه آماده آشتی باشند حتی اگر می دانند که حق باآنهاست .این کودک خیلی رنج می کشد اگر والدین ساعتها از نوازش او خودداری کنند وحتی با قهر او را به رختخواب بفرستند.

امنیت روحی به این معنی است .که اگر والدین استرس دارند ، وقت ندارند وحتی زمانی که با هم اختلاف دارند کودکشان را با آغوش باز بپذیرند وبه او نشان دهند که در هر شرایطی او را دوست دارند. کودکان به این محبت بی قید وشرط والدین نیاز دارند تا اعتماد به نفس خود را پرورش دهند.کودکی که اعتماد بنفس قوی دارد یاد میگیرد ومیداند که به هنگام گرفتاری کسانی هستند که به او پناه بدهند،   بنابراین او نیازی ندارد که برای فراراز مشکلات به مواد مخدر پناه ببرد .                                   

 2- کودکان نیاز به تشویق وتائید دارند.                                             

امروزه روشهای تعلیم وتربیت کاملاً نسبت به گذشته تغییر کرده اند .در حال حاضر همه متخصصین بر این عقیده اند ، که کودکان را نباید کتک زد و ضمناً تشویق موثر تر از تنبه است .

همه ما می دانیم که فرزندمان به تشویق ما نیاز دارد ولی اکثراً تردید می کنیم وترجیح می دهیم که او را مورد انتقاد قرار دهیم .بنابراین سعی کنید دفعه بعد کمی جلوی خودتان را بگیرید وبه جای انتقاد او را تحسین کنید .این هم درست مثل محبت کردن است نباید فکر کنید که او می داند بلکه باید نشان دهید و به زبان بیاورید که شمامی بینید که او زحمت می کشد و می فهمید که او تمام سعی خودش را می کند.

نباید فقط موفقیت فرزندتان را مورد تحسین قرار دهید ، بلکه  باید او را به خاطر تلاش وکوششی که بکار برده هم تشویق وتائید کنید.                    

بسیاری از والدین فرزندشان را از ابتداء زیر فشار می گذارند این مسلم است که از همان ابتداء این کودک دیگری است که زودتر می نشیند یا راه می افتد وسریع تر زبان باز می کند . باید اعتراف کرد که جامعه امروز جامعه ایست با انتظارات بالا و متاسفانه بعضی از والدین فراموش می کنند که هر انسانی یک توانائی دارد و همه مثل هم نیستند همه استعداد های مشابه ندارند و به همین دلیل است که بعضی از کودکان در همان سالهای اول دبستان خودشان رااز نظر روحی کاملاً تنها احساس می کنند .مسلم است که والدین بهترین ها را برای فرزندشان می خواهند ،اما آنها باید بدانند که با تحت فشار گذاشتن  فرزندشان  به نتیجه بهتر نمی رسند .با توجه به این نکته است که باید مجدداً تکرار کنیم که فرزندان را نباید فقط برای رسیدن به موفقیت تحسین وتشویق کرد بلکه  او راباید به خاطر زحماتش مورد تشویق و تائید قرار داد.

کودکان به این تجربه ریشه ای نیاز دارند ، که اطمینان بیابند که والدین و سایر بزرگسالان توانائی های آنها را می شناسند  و بدون  قید شرط آنها را تائید می کنند .                                                  

حتماً از خودتان می پرسید که تشویق وتائید چه ارتباطی با پیشگیری از اعتیاد دارد . ولی همین تائید و تشویق باعث تقویت اعتماد بنفس کودک می شود وهمین اعتماد بنفس قوی است که بزرگترین مانع در مقابل اعتیاد است.          

         3-  کودکان نیاز به بازی آزاد و عادت های خوش آیند دارند.

کودکان باید خودشان تجربه کنند .مسلماً در سخن آسان است ولی در عمل مشکل. مطمناً شما می گوئید: خوب اگر او هر کاری که دوست داشت انجام دهد به خطر می افتد .البته این حرف شما کاملاً صحیح است ،و پاسخ هم اینستکه در جائی که او در خطر جدی است می توانید مانعش شوید ولی سعی نکنید دائم مانع او شوید چون در این صورت کودک هیچ تجربه ای بدست نمی آورد .او باید بدود زمین بخورد تا درد زمین خوردن را حس کند فقط با تجربه کردن است که او واقعیت زندگی را تجربه می کند در حال بازی است که موفقیت وعدم موفقیت را می شناسد. هیچ کس نمی تواند تجربه را به کودک منتقل کند نه مادر ، نه پدر و نه تلویزیون به همین دلیل است که شما باید در هر فرصتی به او آزادی تجربه کردن را بدهید. مطمئن باشید که اگر او کمک بخواهد به سراغ شما خواهد آمد . اما این غلط واشتباه محض است که دائم به او نشان دهید ،که هر کاری یا بازی چگونه درست است ، حتی اگر او قوطی بالای قفسه را می خواهد بگذارید خودش فکر کند که چگونه آن را پائین بیاورد ؟ حداکثر کاری که شما می کنید باید این باشد که مثلاً قوطی را کمی پائین تربگذارید که  او با یک صندلی به آن برسد .

والدینی که همه کار های فرزندشان را می کنند مانع بزرگ شدن او می شوند ، این کودکان قربانی محافظت زیادی والدین می شوند ودر بزرگسالی مشکل می توانند روی پای خودشان بایستند یعنی مستقل وبدون وابستگی زندگی کنند.

برعکس بعضی از والدین هم هستند که آنقدربه فرزندشان آزادی می دهند که او هیچ مرزی را نمی شناسد ومسلماً تعجب ندارد که این فرزند معتاد شود.

متخصصین این روش ر ا هم غلط می دانند .بهترین روش میانه روی است وقتی آدم امروزه برنامه اکثر کودکان را نگاه می کند متوجه می شود که آنها واقعاً آزادی ندارند اکثراً بعد از مدرسه در کلاسهای مختلفی باید شرکت کنند و جای زیادی برای تجربه شخصی نمی ماند . در گذشته والدین کمی به بچه ها سخت می گرفتند اما در عوضش آنها فرصت زیادی داشتند خیلی از چیز هارا خودشان تجربه کنند ، مثلاً می توانستند ساعتها جلوی در خانه با دوستانشان بازی کنند، آنها مخفیگاههای کودکانه داشتند و حتی رازهای کودکانه ای داشتند که والدین اکثراً از آنها خبر نداشتند .

اما امروزه اکثر بچه ها تحت نظارت کامل هستند آنها به ندرت شانس تجربه فردی می یابند ،در حالیکه این تجربیات کودکانه برای رشدجسمی و روانی صحیح آنها لازم است .

مسلماً باید برای کودکان مرزی تعین کرد ، آزادی آنها در آنجائی تمام می شود  که آزادی دیگری را سلب کنند ، البته در این شکی نیست که برای عدم تجاوز از این مرز والدین باید سختگیر باشند و شاید برایشان مشکل ایجاد شود ولی آنها نباید هرگز کوتاه بیایند. البته باید این تعین مرز منطقی باشد مرز غیر منطقی باعث مقاومت فرزندان می شود.  اگر والدین همه چیز را ممنوع کنند روش آنها فایده ای ندارد و این راه به هیچ نتیجه ای نمی رسد.

قبلاً تصور می کردنند که ممنوعیت درست است در حالیکه امروزه معتقدند که عادات خوب را باید در خانواده تقویت کرد و برای آنها ارزش گذاشت مثلاً اینکهحداقل یک وعده غذا را همگی باهم  بخورند ، یا به هنگام خواب حتماً برای بچه های کوچکتر یک قصه گفته شود، یا آخر هفته همگی کاری دسته جمعی بکنند. شاید بنظر شما این چیزها مسائل عادی وکمی خسته کننده بنظر بیایند به حدی که ما معمولاً فراموش می کنیم .در حالیکه آزادی تجربه کردن و عادت های خوش آیند به کودک امکان  تجربه موفقیت را می دهد وتفکر مثبت را در او تقویت می کند .این عادات به کودک در دوران بعدی زندگی امنیت می دهد و او برای راضی شدن نیازی به پناه بردن به مواد مخدر احساس نمی کند.

4- کودکان نیاز به الگو های واقعی دارند.

در سه پیشنهاد قبلی جهت پیشگیری از اعتیاد به رشدوپیشترفت روحی  وروانی کودکان توجه داشتیم و آنهم به این دلیل بود که  امنیت روانی ،محبت وایمنی وهمچنین بازی آزاد و عادات خوش آیند پیش شرط پیشگیری از اعتیاد می باشند .

حالا باید در مورد الگو ها صحبت کنیم مسلماً الگو برای کودکان خیلی اهمیت دارند کودکان خیلی دقیق بزرگسالان را زیر نظر دارند وبسیاری از کارهائی که انجام می دهند از بزرگسالان الگو برداری می کنند وضمناً آنها به خوبی می فهمند بین آن چیزی که والدین می گویند وآنچه که خودشان می کنند تفاوت وجود دارد  .مثلاً والدین می گویند که الکل خطر ناک است ولی خودشان می نوشند یا در مورد سیگار می گویند چقدر بد است و برای سلامتی ضرر دارد ولی خودشان قادر به ترک آن نیستند . اکثر بزرگسالان در مورد زندگی سالم حرف می زنند ولی با کوچکترین ناراحتی فوری  به مسکن ها پناه می برند.

والدین نیازی ندارند که خودشان را فریب دهند که مثلاً عادات مضر خودشان را از کودکان مخفی نگاه دارند زیرا فرزندان شما همه چیز را می دانند. پس چه باید کرد؟ مسلماً می توانید به آنها دروغ بگویئد ولی تا کی وچقدر؟ یا مثلاً بگویید من الکل می نوشم وسیگار هم می کشم ولی معتاد  دیگران هستند .مسلماً فرزند شما این را باور نمی کند و از همه بدتر این است که اوهم در دام اعتیاد بیافتد.

 بنابراین تنها راه برای والدین اینستکه خودشان را از این عادات مضر رهائی دهند .ولی اگر موفق نشدید بهتر است که به اشتباه خودتان اعتراف کنید وبه جای اینکه  مضرات سیگار را انکار کنید. واقعیت را بگوئید و اینکه اشتباه کردید و شما نقطه ضعفی دارید . البته در این شرایط نباید از فرزندتان زیاد انتظار داشته باشید که بفهمد، ولی چاره ای ندارید .

در هر صورت کودکان نیاز به الگو دارند والگوهاشون هم باید واقعی باشند زیرا تنها الگو های واقعی نشان دهنده دنیای حقیقی ما است .

 باید والدین بدانند که گاهی اعتراف به خطا نشان می دهد که والدین هم انسان هستند و خطا کار.

  5- کودکان نیاز به تحرک وتغذیه صحیح دارند.

کودکان دوست دارند بازی کنند، بدوند آنها از این کارها لذت می برند ولی متاسفانه والدین گاهی فراموش می کنیم که بچه ها نیاز به تحرک جسمی دارندآنها باید آنقدر حرکت کنند که خسته شوند . اما امروزه بعلت زندگی آپارتمانی کودکان فرصت وامکان کافی برای حرکات جسمانی ندارند .آپارتمانها معمولاً کوچک هستند و کمتراز گذشته کودکان امان بازی  در کوچه ها یا مقابل خانه را دارند  ، در خیابانها هم که به علت وجود اتومبیل ها خطرناک است .بنابراین تنها جائی که بچه ها می توانند کمی بازی کنند در پارکها است .

باز اینجا حتماً سئوال می کنید این کار ها با اعتیاد چه ارتباطی دارد

برای ارتباط آن می گوئیم :کودکی که به اندازه کافی تحرک داشته باشد خسته می شود وبه خوبی می خوابد واحتیاج به داروی خواب آور ندارد .

کودکان باید این تجربه را بیابند که سلامتی جسمی با رضایت روحی ارتباط مستقیم دارد. ما نمی گوئیم که جسم سالم مانع اعتیاد است .ولی باید اعتراف کنیم که سلامت جسمی وروحی ارتباط نزدیکی بهم دارند .

  نکته تصمیم گیرنده بعدی برای بدست آوردن سلامتی جسمی تغذیه صحیح است  . متاسفانه تبلیغات درمورد مواد غذائی که کودکان را فریب می دهد

 زیاد شده شکلات یا چیپس یا مواد مضر دیگر چنان به نمایش گذاشته می شوند که ما فراموش می کنیم که اگر کودکی گرسنگی خود را با این مواد از بین ببرد در حقیقت قدمی در راه آغاز  اعتیاد بر داشته زیرا اعتیاد هم یاد گرفتنی است .

بنابراین باید بزرگسالان دقت کنند که چه مواد خوراکی به هنگام گرسنگی به فرزندشان می دهند . چه به او می دهند وقتی می خواهند اورا آرام کنند، یا با چه چیزی او را دلداری می دهند .این عمل والدین بسیار اشتباه است که مثلاً به جای اینکه بچه را در آغوش بگیرند و نوازش کنند به او یک شکلات می دهند واو را به این وسیله ساکت می کنند . به این طریق به فرزندشان  یاد می دهند که برای هر چیزی یک جانشین وجود دارد .

متاسفانه امروزه خیلی از کودکان دارو های آرام بخش یا تقویت کننده استفاده می کنند البته اگر از نظر پزشک معالج واجب باشد حرفی نیست .ولی اگر خودسرانه به کودک داده شود بزرگترین خطاست . دارو ها ممکن است مدتی اثر کنند ولی باید برای بدست آوردن نتیجه مشابه روز اول باید مقدار آن را بالا برد و این خود آغاز اعتیاد است .

6-کودکان نیاز به دوست وهمراه دارند ومحیطی که آنها را بفهمد.

کودکان امروز امکاناتی دارند که نسل گذشته نداشت ، تلویزیون ، ویدیو و بازی های کامپیوتری جزئی از زندگی آنهاست . در عوض خواهرو برادر داشتن چیز مسلمی نیست ، کلاً فرم خانوادگی طی چند سال گذشته خیلی تغیر کرده .در گذشته گاهی سه نسل در یک خانه  با هم زندگی می کردند به همین دلیل معمولاً مادر بزرگها وپدر بزرگها از نوه ها مراقبت می کردند .در حالیکه امروزه خانواده از پدر و مادر تشکیل شده که معمولاً هر دو شاغل می باشند. در نتیجه بسیاری از کودکان اکثر مواقع در خانه تنها هستند وهیج کسی را ندارندکه به آنها کمک کند یا با آنها حرف بزند .

روش صحیح اینستکه والدین برنامه کاری وشخصی خود را با توجه به نیاز های فرزندشان تنظیم کنندتا همیشه یک نفر در دست رس کودک باشد  .   در زندگی مدرن بیشتر وقت کودکان در مهد کودک می گذرد درحال حاضر مهد کودک جای خانواده بزرگ را گرفته ، در آنجاست که کودک دوست پیدا می کند ویاد می گیرد که با دیگران چگونه باید رفتار کند وبه هنگام  عصبانیت چگونه خودش را کنترل کند .در مهد کودک  فرزند شما با اولین گروه بزرگسالانی آشنا می شود که برای او وقت می گذارند .بهمین دلیل باید بپذیریم که مهد کودک نقش سازنده ای در زندگی کودکان دارد .

کودکان احتیاج به دوست دارند آنها به افرادی نیاز دارند که هم سن آنها باشند تا بتوانند با هم بازی کنند وضمناً کودکان به بزرگسالانی نیاز دارند که به آنها بتوانند اعتماد کنند و شاید آنها را الگو قرار دهند . تحقیقات علمی نشان داده بزرگسالی معتمد خارج از اعضاء خانواده کمک روحی قابل توجهی برای کودک است زیرا کودکان به انسانهائی نیاز دارند که به آنها اهمیت دهند وآنها را بفهمند. کودکان باید در محیطی بزرگ شوند که مطمئن باشند بزرگسالان برای آنها ارزش قائلند وبه حقوقشان احترام می گذارند .

احساس امنیت و پذیرش محیطی اثر بسزائی در عدم گرایش کودک در بزرگسالی به سوی مواد مخدر دارد . 

7- کودکان به تخیلات وهدف نیاز دارند.

بهترین محافظ در مقابل اعتیاد به مواد مخدر بالانس روحی و اعتماد به نفس قوی است. این باعث می شود که کودک بصورتی مستقل ، واقع بین ، انتقاد پذیر به سن  نوجوانی و بزرگسالی برسد.

پیشنهاد ما برای یک تربیت مناسب علیه اعتیاد در قدم اول ایجاد محیطی احساسی در خانواده است .اگر محیط خانواده محبت آمیز  دوستانه ومثبت باشد می توان در آن یک برنامه صحیح تربیتی را پیاده کرد . این محیط فردیت کودک را می پذیرد وبه او احترام می گذارد و بر اساس قوانین خشک و غیر قابل انعطاف پایگذاری نشده . پایه تربیتی این محیط خانوادگی بر اساس تائید وتشویق گذاشته شده است نه براساس تنبه . این نوع تربیت به کودک آزادی ،امنیت روحی ومحبت وگرمی خانوادگی می دهد . در چنین محیطی والدین هر جائی که امکان دارد  با کمال میل بله می گویند و وقتی امکانش نیست ( محکم  نه می گویند )مسلماً چنین روشی برای والدین زحمت دارد و سخت تر از مراقبت مطلق ومقررات خشک است.

آنطور که قبلاً گفتیم بازی آزاد برای کودکان بدون دخالت دائمی والدین در رشد شخصیت آنها اهمیت اساسی دارد.

مسلماً مواقعی هم لازم است که کودک را نباید بحال خود رها کرد مثلاً در مقابل تلویزیون ، با تلویزیون دنیای بیرون وارد خانواده می شود آنهم نه یک دنیای کامل بلکه آنچه که فرستنده مایل به انتقال آن است ،اکثراً این برنامه ها نمیتوانند جانشین تفاوتها ،تنوعات وتجربیات با ارزش بشوند. در هر صورت بهتر است که شما تلویزیون را جانشین پرستار کودکتان نکنید .بقول متخصصین نباید کودکان را مقابل تلویزیون پارک کرد.

تا جایی که ممکن است سعی کنید برنامه ای را با فرزندتان انتخاب کنید وبا هم به نگاه کردن آن به پردازید ، حتی مربیان مهد کودک هم باید به این نکته توجه کنند که نباید کودکان را با تلویزیون به تنهائی رها کنند ، زیرا کودکان وقتی برنامه یا فیلم نگاه می کنند دائم سئوال دارند وباید یک نفر بزرگسال حضور داشته باشد وپاسخ سئوالات کودکان را بدهد . همه متخصصین در این مورد هم عقیده هستند که تلویزیون هیچ نفعی برای کودکان ندارد بلکه قدرت  تخیل آنها را نابود می کند.

 بهتر است که والدین با کودکشان حرف بزنند خصوصاً حرفهای جدی ،بسیاری از کودکان در مورد خدا سئوال می کنند ودر موردچگونگی بوجود آمدن دنیا ، آنها مایلند بدانند آیا خدائی هست؟ و اگر هست کجاست؟ این سئوالات بستگی به تخیلات کودک دارد وگاهی بزرگسالان مشکل می توانند سئوالات کودکان را جواب دهند،ولی جالب اینستکه کودکان پاسخهای قابل توجهی دارند اگر ما درست گوش کنیم شاید ما هم چیزی از آنها یاد بگیریم . بنابراین بهتر است تلویزیون را خاموش کنید ونگذارید که فقط تلویزیون دنیای ما را به فرزندانمان نشان دهد. شاید از نظر علمی نشود این نظریه را ثابت کرد ولی نباید فراموش کنید که کودکان کنجکاوند ونیاز دارند دنیای اطرافشان را بشناسند وبفهمند ،این ریشه کنجکاوی بشری است که بداند دنیای اطرافش چگونه بوجود آمده است؟

بسیاری از بزرگسالان گله دارند که امروزه بچه ها اکثراً هدف منطقی  ندارند . بنابراین این والدین هستند که می توانند در یافتن هدف به کودکشان کمک کنند ، برای نشان دادن این کار باید خودتان هم با برنامه وهدف دار زندگی کنید وبعد ازهم مدتی بررسی کنید که چقدر به هدفتان نزدیک شدید.به این ترتیب او یاد می گیرد که باید در زندگی با برنامه وهدف زندگی کند ، مسلم است که وقتی زندگی خالی از هدف باشد ،شاید فرزند شما هم سعی کند برای پر کردن این جای خالی بسوی مواد مخدر برود.

علائم خطر ونشانه های احتمالی اعتیاد

قبل از اینکه نو جوانی معتاد شود ، علائم اخطاری نشان می دهد

این علائم اکثرا ً نشانه مشکلات روحی اوست .مسلماً فهمیدن وشناخت این علائم راحت نیست ، بنابراین بهتر است که با مشاهده اولین نشانه دچار ترس ووحشت نشوید . زیرا در صورتی باید این علائم را جدی بگیرید که  مرتباً وبه مدت طولانی مشاهده شوند .

این علائم عبارتند از :

      -  هنگامی که کودک به نحو واضحی گوشه گیر باشد .                        

      - وقتی بطور افراطی بترسد.

      -  وقتی بطور مشخصی تعادل جسمی نداشته باشد ونتواند حواسش را جمع کند   

      - وقتی کلاً در دنیای تخیلی زندگی کند و از آن بیرون نیاید.

      - وقتی با کودکان دیگر بدون دلیل خشونت کند وعمداً وسایل را خراب کند،دائم از خودش صدا در آورد ومزاحم دیگران شود ،وحاضر به پذیرش حرفهای دیگران نباشد.

     -  وقتی که در مدرسه دائم حوصله اش سر برود و شکایت  کند که مدرسه برای او خسته کننده است ونتواند علاقه دیگران را به نظراتش جلب کند .

     - وقتی که سعی نکند شرایط را تغییر دهد ویا موفق به تغییر این شرایط نشود .

- وقتی هیچ دوستی نداشته باشد ، بخودش اطمینان نداشته باشد     و از استقلال داشتن بترسد و قادر به تصمیم گیری نباشد.                            

اعتیاد یک بیماری است .بیماری است که درهر خانواده ای ممکن است بروز کند .هیچ کس صد در صد از آن در امان نیست ، ممکن است هر کسی به آن مبتلا شود واین ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد .

آنچه که مسلم است اگر این اتفاق افتاد  آدم نباید از معالجه آن خجالت بکشد بلکه باید هر چه سریع تر اقدام کند.

 

جمع آوری وترجمه: زهرا خبازبهشتی          

 تاریخ : دیماه 1387

منبع اصلی :    www.Schule-bw.de/Lehrkraefte/beratung/Sucht

 

نظرات 1 + ارسال نظر
negar دوشنبه 15 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 11:29 ق.ظ http://r

طرح ملی آموزش رباتیک ویژه مهد کودک ها
با سلام
از : شرکت صنایع مدرن رباتیک ایران
به : تمامی پیش دبستانی و مهد کودک های سراسر کشور
(Robo Kids)به استحضار می رساند شرکت صنایع مدرن رباتیک ایران اقدام به برگزاری کلاس های آموزش رباتیک
در مهد کودکها با هدف ارتقاء و اشاعه علم و فناوری رباتیک و افزایش خلاقیت در فرندان ایران زمین نموده است .
لذا از تمامی مدیران مهد کودکها تقاضای همکاری جهت نیل به این هدف مهم را دارد.
موارد مالی
در این طرح به ازای برگزاری یک کلاس 25 نفره بیش از یک میلیون تومان سودآوری برای مدیر مجموعه خواهد داشت.
امید است ایران سرآمد و پیشرو در صنعت رباتیک دنیا شود.
دست در دست هم دهیم به مهر، میهن خویش را کنیم آباد
جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان
شهر
نام مهد کودک
نام مدیر
را به شماره 2424 0000 99 3000
پیامک نمائید.
با تشکر صنایع مدرن رباتیک ایران

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد